Saturday, November 27, 2010

Merpati 2 Sejoli

      Ikatan perkahwinan atau pernikahan menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah ijab dan qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam. Perkataan zawaj digunakan di dalam Al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan. Allah S.W.T. menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.
   






     Bila bercakap mengenai nikah, ana terasa ingin berkongsi penngalaman terlibat dengan satu majlis perkahwinan antara sepupu ana (Nani) dengan suaminya (Saufi). Majlis ini diadakan dengan cukup meriah. Seekor lembu n seekor kerbau telah ditumbangkan pada malamnya. Tetamu dihidangkan dengan pelbagai jenis hidangan seperti Nasi Minyak n Nasi Putih biasa berlaukkan daging lembu gulai, kerbau gulai, ikan baung masak tempoyak, ikan aye (ikan tongkol) masak asam pedas, acar timun, bubur kacang, cendol dan air sirap. Kesemua makanan tersebut habis...Alhamdulillah...Tidaklah membazir...






     Majlis akad nikah telah diadakan di Masjid Kg Merbau Patah Kuala Terengganu. Majlis ini telah dihadiri oleh keluarga n sanak saudara kedua-dua mempelai. Majlis akad nikah dimulakan pada jam 10 pagi setelah ketibaan kedua-dua mempelai. Dengan sekali lafaz sahaja kedua-dua mempelai sah menjadi suami isteri dengan bersaksikan semua yang hadir.


     Kenduri ataupun walimatulurus diadakan selepas majlis akad nikah selesai dijalankan. Dianggarkan seramai 2000 hadirin telah hadir di dalam majlis tersebut. Antara kenamaan yang hadir ialah Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan ini iaitu Dun Wakaf Mempelam yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Yang Berhormat Haji Abdul Wahid Bin Endut. 




Di sini ana akan lampirkan beberapa keping lagi gambar untuk tatapan anta semua.....







Ana memegang kepala kerbau yang ditumbangkan...





Selesai akad nikah..





Pengantin lelaki mamakaikan gelang tangan...




Ayah ana sebagai saksi.......




Pelamin...




Ana join menyiang (memotong daging) pada malam sebelumya.....





Robongan pengantin lelaki sampai...






Ana menggaul ayam dengan kuah masak merah....





Soufi n Nani ~ <3




Antara tetamu yg memeriahkan majlis...




Hidangan untuk makan beradab...





Pelayan....




Minum cendol bersama adik slps selesai cuci pinggan...





Gerai cendol...




Sekian~~~


2 comments:

Anonymous said...

wah2...meriahnyer mjlis....lauk byk...syok tu pekena cendol pas mkn nasi mnyak..mngncam..hehe

AA Walker said...

hahaha... tu la..Alhamdulillah...meriah...lauk memang banyak...semua lauk tu habis...cuaca pun ok ari tu....Husna ske cendol erk???kalau nak thu...bru nie cendol tu x cukup...kena order yg baru... 2 tong besar cendol habis...hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...