Tuesday, November 23, 2010

Persahabatan

     Persahabatan merupakan satu perkara yang penting di dlam kehidupan makhluk Allah yang bernama manusia. Ana pasti anta semua mempunyai sekurang-kurangnya kawan jika tidak mempunyai sahabat. Dalam menjalin sebuah persahabatan yang murni dan abadi ia memerlukan pengorbanan yang besar. Hal ini demikian kerana manusia dicipta dan dilahirkan untuk bersosial dan berkomunikasi sesama manusia selain mematuhi perintah Allah S.W.T. Jika sahabat tiada disisi tentu kita rasa bosan dan kesunyian bukan. Itulah yang ana rasakan sekarang. Selepas cuti semester bermula 17 November 2010 yang lalu, ana selalu teringatkan sahabat2 ana yang telah pulang ke kampung halaman masing-masing dan bersama keluarga. Sebab inilah ana menulis mengenai persahabatan ditengah kesunyian tengah malam ini.




     Sahabat yang baik selalunya boleh menyimpan rahsia sahabatnya. Ini bermakna sahabatlah yang akan meminjamkan bahunya untuk kita letakkan kepala kita dikala kita sedih dan telinganya untuk mendengar masalah dan luahan hati kita. Sahabat yang baik akan menasihati kita dengan perkara-perkara yang baik dan selaras dengan ajaran Islam. Sahabat sejati juga akan sentiasa berada disamping kita sama ada ketika kita gembira mahupun menangis. Ini adalah merupakan tanda bahawa sahabat kita itu merupakan sahabat yang bersahabat dengan kita bukan kerana apa yang ada pada diri kita tetapi dia bersahabat dengan kita kerana Allah dan dia ikhlas untuk menjadi sahabat kita. Sahabat yang betul-betul ikhlas berkawan dengan kita akan selalu ingin mendapat maklumat mengenai sahabatnya ketika berjauhan. Ana juga mengalami perkara yang sama. Kita kan selalu teringatkan dia (sama macam kita teringatkan orang yang tersayang). 




     Bila kita berkenalan dengan seseorang dan kita suka  padanya (bukan sahaja dalam erti kata cinta) maka kita pasti mahu menjalin ikatan persahabatan yang kekal lama dengannya. Namun banyak dugaan dan rintangan yang akan mengiringi persahabatan itu sehinggakan ia boleh memusnahkan sebuah erti persahabatan. Kadangkala salah faham yang kecil juga akan menimbulkan masalah kepada sesuatu hubungan persahabatan. Lebih parah lagi jika perasaan ini tidak diluahkan kepada sahabatnya. 








     Contoh yang saya leh kongsikan ialah 0n9 dalam FaceBook. tentu anda tertanya-tanya apa isunya, bukan????? Ade satu kes dimana seorang sahabat yang terasa hati dengan tindakan sahabatnya "mengofflinekan" fbnya apabila sahabatnya ini "mengonlinekan" fbnya dan ada kalanya si sahabat ini mengofflinekan fbnya hanye kepada sahabatnya. Hal ini diketahui apabila dia pergi ke bilik sahabatnya dan mendapati sahabatnya online. Perkara ini bukan berlaku sekali, tetapi berkali-kali. Si sahabatnya tertanya-tanya adakah dia ada melakukan kesilapan terhadap sahabatnya??? Adakah sahabatnya sudah tidak menyukainya??? Perkara ini bermain dimindanya. Bagi ana perkara ini boleh diselesaikan sekiranya 2 sahabat ini buat "slow talk" (perkataan inilah yg slalu digunakan oeh kawan ana iaitu Yana n Afaten ketika ana meminta pandangan mereka). 




      Malangnya, dia enggan kerana takut dan tidak mahu sahabatnya berfikiran serong terhadapnya. Sehingga kini masalah tersebut masih belum selesai. Kita tinggalkan kisah ini. Kita beralih kepada topik asal kita.  Sahabat yang sejati tidak akan menggunakan atau mempergunakan sahabatnya untuk kepentingan diri. Dia tidak akan mengambil kesempatan atas kebaikan yang ada pada diri sahabatnya. 


      Bukannya mudah untuk mencari sahabat yang sejati yang sanggup berada disamping kita dikala suka mahupun duka. Ana turut melampirkan satu sajak untuk sahabatku yang kini berada di samping keluarga tercinta (x perlulah ana sebutkan namanya). Bagi semua yang membaca blog ana ini, jadikanlah hasil penulisan ana yang tidak seberapa ini sebagai satu panduan yang mampu menjadikan anda seorang sahabat yang sejati. Insyaallah...



Saat gembira tertawa
Saat berduka kita sama-sama
Duduk bermuram durja

Kita saling memerlukan
Menghormati satu ikatan
Itulah...

Ertinya persahabatan

Ada kalanya terkasar bahasa
Tapi kita saling memaafinya
Pahit manis kecapi bersama
Bersatu hadapi segala

Bersamalah teman
Kita hargai
Mahkota suci
Bersamalah teman
Kita harungi
Istana erti persahabatan

Saat gembira tertawa
Saat berduka kita sama-sama
Duduk bermuram durja

Kita saling memerlukan
Menghormati satu ikatan
Itulah...
Ertinya persahabatan

Berkekalanlah hendaknya
Kemesraan diantara kita
Seandainya tak lagi bersama
Semat kenangan mengusik jiwa

Bersamalah teman
Kita hargai
Mahkota suci
Bersamalah teman
Kita harungi
Istana erti persahabatan



Wallahuaklam......

3 comments:

maya dandelion said...

salam
sedih nya.iskisk
hargailah sahabat yang sejati :)

eiymnajmie said...

komen aku ::

1-ak nk byk ag gambo ak..hehehe

2-dlm frenship, don't questionin' too much bout wat our friends do/done..maybie they hav their own reasons..hohoho [tp jika tindakan die mmberikan kesan buruk espec kpd kite, jd knela cr solution...slow talk tue slh satu drpdnye..tpkan, biasenye guys x ssuai sgt utk slow talk.. kne cr care len..hehehe

3- kes fb tue, mane si kawan tue tau yg member dye offline sbb adenye dye on9..serkap jarang je tue...hohoho

(bayar komen ak yg pnjg bjela nie..)

AA Walker said...

Maya : sedih???ade effect jugak penulisan ana ini... Hargailah sahabat sejati yg ada bersama anda...jgn sesekali menyisihkannya....:)

Zaim : banyaknye komen anta...x pe..ana jawab...hehehe~

1 - nak gamba anta???masalahnye anta jrg bergambar ngan ana...

2 - you`re right..just try to solve all problems by using the best way..y guys x sesuai ngan slow talk???
3 - hahahaha...kes fb pun kene ulas jugak????hahaha...i dont know but he said that each time he is on9, ttbe je kawan die offline..
i dont know...bkan ana yang menghadapi masalah ini...tapi ana dah nasihat settlekan cpt2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...